Er dit bureau klar til fremtiden?

Denne artikel stammer fra min virksomheds site. Du finder den originale engelske artikel her.

Hvis jeg havde en krone for hver gang en eller anden ekspert forudsagde de traditionelle reklamebureauers forestående fald, kunne jeg have brolagt vejen til mit kontor med guld og udryddet ordet hungersnød fra menneskehedens hukommelse.

Full-service bureauerne er der stadig trods væksten i direct marketing, webbureauer, Second Life (husker du?) og det nuværende amokløb af sociale medier. Grunden er ganske enkel: De er væsentlig bedre til at skabe og kommunikere en medrivende historie end deres mediespecialiserede konkurrenter.

Er det forandring, jeg skimter i horisonten?

Men at de har overlevet disse første få knock-out runder betyder ikke, at reklamebureauerne ikke i sidste ende risikerer at dele skæbne med dinosaurerne. For himlen er fyldt med kometer og hver eneste af dem har potentialet til at splintre reklamebranchen, som vi kender den i dag: Nye medier, overkommunikation, fragmenteringen af det offentlige rum osv.

Så trods den mangel på succes de fleste profeter møder, stikker jeg nakken frem og kommer med min egen hjemmebagte profeti:

I fremtiden lige rundt om hjørnet vil vi se skillevæggene mellem new-media bureauerne og de traditionelle reklamebureauer forsvinde. De bedste new-media bureauer vil blive til full-service bureauer, og de bedste af gamle reklamebureauer vil opkøbe og indlejre den nødvendige new-media viden. Resten vil blive hamret flade som pandekager af store ildkugler fra oven.

Er det varmt her, eller er det bare mig?

Som annoncør er man selvfølgelig ikke interesseret i, at ens reklamebureauer bliver opslukt i flammer, da ens eget salg så også risikerer at gå op i røg. Så man bør spørge sig selv, om ens nuværende bureau har det, der skal til for at sikre ens virksomheds succes og selv overleve forandringerne i reklamelandskabet. Her er et par punkter, man passende kunne vende med bureaudirektøren næste gang og spørge: ”Hvad gør I egentlig her?”

Sæt den fremragende idé øverst

For en annoncør har reklamebureauet kun én simpel opgave: At komme på fremragende idéer, som kan forbedre salget. De fleste af disse idéer bør være af en karakter og kvalitet, så man ikke selv kunne have fået dem. Lad os bare kalde dem de kreative idéer. Det er disse, der mere end noget andet, kan skabe salgsresultater af den anden verden.

I en verden fyldt med ligegyldig reklame kan måden du siger tingene på gøre hele forskellen mellem succes og fiasko. Så som annoncør bør du være bekymret, hvis dit reklamebureau ikke er begejstret over den fremragende idé. Du bør rynke på panden, hvis de taler stolper op og stolper ned om deres hjemmebryggede brandmodel eller analyseproces, men glemmer at nævne hvordan disse fører til idéer som kan gribe forbrugeren om hjertet og ændre måden, du gør forretning på. Så spørg bureauet, hvordan de egentlig finder på idéer, og hvordan de underkaster dem en professionel evaluering. I sidste ende betaler du jo for det, så du bør vide det.

Integrer mediet og budskabet

I årevis har udviklingen af kommunikationen og købet af medieplaceringerne været to adskilte ting. Ofte køber annoncører indrykninger gennem deres mediebureau og beder først derefter reklamebureauet om at udvikle en kampagne til dette specifikke medie med et specifik budskab. Det svarer til at overlade indkøbet af fødevarer til en person og tilberedningen til en anden. I teorien er det muligt, det kræver blot lidt koordination fra kundens side mellem de to involverede bureauer. I teorien har tre-legeme problemet måske også en løsning. Men matematikere har søgt efter den siden Isaac Newtons tid og indtil nu uden resultat.

Medialandskabet er i hastig forandring, og nye typer medier popper frem som bumser på en teenager. Selv gamle medier som tv fragmenterer into snævrere og snævrere kanaler for færre og færre seere. Derfor er det blevet vigtigere end nogensinde før at integrere medie- og kommunikationsplanlægningen, hvis man vil nå den rigtige målgruppe. Kreativ medieplanlægning vil blive en hjørnesten i enhver fremragende fremtidig reklamekampagne. Kan dit nuværende bureau håndtere det? Spørg dem! Har de nogen mediekompetence? Og hvis svaret er nej, hvad har de så tænkt sig at gøre ved det?

Fjern mediebarrierne

Fremragende idéer overskrider medier og kanaler, så som annoncør bør dit reklamebureau være i stand til at håndtere alle aspekter af kommunikationen. Det betyder ikke, at de nødvendigvis skal have kontoret spækket med webnørder og eventmennesker, men det betyder bestemt, at de skal være i stand til at planlægge og gennemføre ægte multimediekampagner.

Som annoncør kunne du jo passende spørge dit reklamebureau, om de kan klare den udfordring. Hvordan definerer de selv deres rolle i det nye medielandskab? Hvad har de helt præcist gjort for at opgradere deres viden om nye medier? Og hvordan vil de bruge den viden i det arbejde, de laver for dig? Kan de måske endda give dig et helt håndfast eksempel?

Byg begejstring

I den helt perfekte verden ville du være derude og interagere med dine kunder hver eneste dag. Du ville kalde dem Birte og Bent, I ville gå ture i Dyrehaven sammen, holde picnic og tale om at dele en timeshare, mens I tager jer en øl ved grillen. I den virkelig verden er grillkød kræftfremkaldende, alkohol smadrer leveren og det er alene op til din reklame og dine forretningsprocesser at etablere kontakten mellem din virksomhed og kunderne. Så hvordan går det? Begejstrer din kommunikation dine kunder? Helt ærligt?

Virkeligt?

Er din virksomhed virkelig involveret i en dialog med kunderne, eller er det blot en monolog, hvor I bombarderer dem med budskaber, mens I forbliver døve over for deres svar – lige bortset fra den årlige kundetilfredshedsundersøgelse naturligvis?

De sociale medier og de nye elektroniske salgskanaler åbner for en helt ny verden af mulige måder, du kan interagere med kunderne på. Hvad har dit reklamebureau at sige til det? Hvordan forestiller de sig, din fremtidige kundeinteraktion? Og hvordan vil det blive afspejlet i den kommunikationsstrategi, du har i dag?

Meget mere end blot reklame

Fremragende idéer eksisterer ikke blot i form af brillante kampagner med billeder og ord, som griber forbrugeren om hjertet og får dem til at knuselske dit logo. Som annoncør bør dit ideelle reklamebureau være så meget i kontakt med dine forbrugeres håb, krav, drømme, angst, ønsker og behov, så de bliver et uundværlig led i udviklingen af nye produkter og ydelser. De bør være i stand til at give dig de forbrugerindsigter, der er nødvendige for, at din forretning kan blive forbrugerfokuseret ikke bare af navn, men af også af gavn.

Stoler du på, at dit nuværende reklamebureau kan leve op til den rolle? Hvad med at spørge dem, om de har nogen erfaring med produktudvikling. Og hvis de ikke har så spørg dem, hvad de vil gøre for at få de kompetencer og tilbyde den ydelse  fremover. Fremtidens reklamebureauer bør nemlig se ud over de traditionelle grænser for reklamen, hvis de vil bidrage til at skabe vækst for deres kunder i årene, der kommer. Det gælder også for dit reklamebureau.

Jeg kan selvfølgelig tage fejl i alt det her. Fremtiden kan endnu nå at afsløre mig som en falsk profet. Men stil alligevel dit reklamebureau disse svære spørgsmål. Det vil holde dem på tæerne og give dig som annoncør en bedre forståelse af, om de er det rette valg for din virksomhed.

Kommentarer er mere end velkomne.

Holger Wilcks

Jeg er marketingchef med 17 års erfaring i at skabe forretningsresultater gennem kommerciel kreativitet.

One thought on “Er dit bureau klar til fremtiden?

Comments are closed.