Det kunne have været fornemt: Årets måske største offentlige kampagne går i luften med et budskab, som berører os alle. Den Digitale Signatur og bankernes netbank-login smelter sammen til én adgang til alt: NemID, hedder den. Helt i tråd med det offentliges mani for navne som NemKonto, NemKalender, NemPost, NemPas osv.

At kalde NemID’s komplicerede system med tre nøgler og et papkort med engangskoder for nemmere end fx min nuværende netbank, der bare kræver mit navn og mit password, er naturligvis noget vrøvl. Men ikke desto mindre er navneelementet ”Nem” blevet udgangspunktet for kampagnefilmen, der er skabt af bureauet Public.

Det er en gammel cirkushest, som bliver taget frem, når man sådan tager udgangspunkt i sit navn og bruger det til at markedsføre en fordel. Men den gamle traver kan bestemt udrette noget med sine kunster, når den bliver dresseret dygtigt rundt i manegen. Se fx hvordan det bliver gjort for Danske Spil i denne film lavet af Propaganda McCann. Læg mærke til, hvordan teksten og billederne fungerer sammen, og hvor sammenhængende historien er.

Her er ingen åbenlyse klichéer. Sammenlign så med NemID’s film: Et billede af nogle broer og en voice-over, som siger: ”Broerne byggede bro mellem mennesker” – det er så indholdstomt, så det næsten ikke eksisterer. Eller hvad med klippet med højttalerne og voice-overen: ”Og højttaleren gjorde alting større”. Hvad skal det egentlig forestille at betyde? I bedste fald er det meningsløst, i værste fald er det noget direkte vrøvl. Det gør desværre også denne scene til filmens måske eneste interessante. For i det mindste bliver man som tilskuer tvunget til at tænke selv. Så er det bare ærgerligt, at tanken nok højest bliver til: Huh?

Læg dertil flere vagt forældede billedklichéer som ægget=design, Bohr=klog, Utzon’s operahus=smuk og en tekst som knækker sprogligt til sidst, hvor tonen går hen og bliver offentlig og passiv. Her er ikke meget med broer mellem mennesker. Slutresultatet: Et lettere ligegyldigt indslag i reklameblokken.

Egentlig er det jo synd. For som Danske Spil-filmen viser, kan vi jo godt det der med at lave intelligente kollagefilm i Danmark eller film, hvor vi bruger sproget til elegant at fabulere over et træk i vores navn, der siger noget om virksomheden. Se fx her, hvordan Lars Brygmann klarer samme opgave i denne film, der er skabt af Wibroe, Duckert & Partners.

Man kan næsten ikke sige ”Tænk nyt” uden at sige ”Big” og slutte af med denne film for Barclays Bank, som viser, hvor fremragende denne slags film kan fungere, når alting går op i en højere enhed: Idéen, skuespilleren og manuskriptet. Anthony Hopkins, fyr den af:


Holger Wilcks

Jeg er marketingchef med 17 års erfaring i at skabe forretningsresultater gennem kommerciel kreativitet.

3 Kommentarer

Christoffer M · 20/07/2010 kl. 10:25

Glimrende illustreret Holger. En fornøjelse at læse og se. Public skal på ingen måde forsvares for den ligegyldige film, og det er et under at de ikke ser at netop nemheden ikke eksisterer med det nye NemID og istedet spiller på sikkerheden eller det, for den ikke så IT-vante del af befolkningen, intuitive i at taste ind fra et stykke papir. Det er imo den del af befolkningen der skal oplyses om NemID. Vi andre er jo i forvejen irriteret over at det skal blive mere besværligt.

Holger Wilcks · 24/08/2010 kl. 16:31

Jeg må have hørt galt. Eller siger de virkelig i den omklippede NemID-film, at det er i Danmark højttaleren og brugen af gær er blevet opfundet? WTF?

Hør hvor sjovt jeg snakker | Holger Wilcks · 29/03/2011 kl. 12:05

[…] Jeg har tidligere skrevet nogle ord om Nykredit i et indlæg om NemID’s kollagefilm. Det kan du læse her. […]

Der er lukket for kommentarer.

Relaterede indlæg

Blog

Klumme til Bureaubiz.dk: Vær forandringseftertænksom

En klumme om, hvad fodbold kan lære os om den forandringsmani alt for mange annoncører er ramt af. Den hårdt vinklede overskrift står for Bureaubiz’ egen regning. For selvfølgelig siger jeg ikke nej til forandring, Læs mere…

Blog

Vær klar i spyttet

Del 5 ud af 10 om det gode reklamekøb For alt for mange annoncører er reklame noget, der bliver skabt ved at flikke en hurtig briefing sammen og lade bureauerne brygge over den nogle uger. Læs mere…

Blog

Klumme til Bureaubiz.dk: Send marketingchefen på skolebænken

Foranlediget af min serie om det gode reklamekøb, blev jeg kontaktet af bureaubiz.dk og spurgt, om jeg kunne levere en klumme eller to inden for samme emnefelt. Det blev til denne: Send marketingchefen på skolebænken Læs mere…