Reklamernes Super Bowl

Søndag den 6. februaSuper Bowl XLVr er det ikke kun Pittsburgh Steelers og Green Bay Packers, der støder sammen. Det er også verdens absolut dyreste reklamefilm.

Super Bowl er årets ubetinget største sportsbegivenhed i USA. Og hvor publikum er, der er annoncørerne også. Det er så sjældent, at nationen samles foran samme tv-program at alle vil have reklameplads i den 4 timer lange sendetid en Super Bowl-finale efterhånden strækker sig over.

Resultatet?

Priser der ryger i vejret til uhyrlige højder. I 2010 kostede et 30 sekunders reklamespot 2,6 millioner dollars. Til den pris er det kun de største virksomheder, der kan være med. Og selv de skal ramme plet med det ene forsøg de har.

Derfor kommer de alle til Super Bowl med en ny film under armen; den største, dyreste og mest iøjnefaldende film, de har kunnet skabe. Gennemsnitligt bruger de omkring yderligere 3 millioner dollars på at producere filmen, det er endda eksklusive udgifter til instruktør og skuespillere.



Fra reklame til underholdning

Foran tv-skærmene er interessen for, hvad der sker i pausen, lige så stor som for kampen på grønsværen. Super Bowl-reklamerne er blevet en fast del af The American Way og et fænomen, der sætter sine meget tydelige aftryk i det popkulturelle landskab.

Det hele begyndte tilbage med den her film tilbage i 1973. I dag virker den selvfølgelig gammeldags. Men dengang var Farrah Fawcett så stor som kulfiber er i dag. Og tanken om at blive creamet af hende fik i dén grad øldåserne til at vippe i de små hjem.

Noxzema med Farrah Fawcett






Derfra tog det fart for alvor i 1980, hvor Pittsburgh Steeler’s Mean Green Joe smed tråden for Coca-Cola. Filmen er ikke kun bemærkelsesværdig, fordi den optræder på de fleste lister over Super Bowl-klassikere, men især fordi den faktisk aldrig blev vist under Super Bowl. Fænomenet havde bare allerede vokset sig så stort, så den kollektive hukommelse automatisk arkiverede bemærkelsesværdige film som Super Bowl-film.

Coca-Cola med Mean Green Joe






Endelig kommer vi naturligvis ikke uden om Apple’s 1984-reklame. Den måske mest kendte af alle. Du kan læse mere om den her.

Langt færre husker Apple’s forsøg i 1985 på at lave den svære toer. Lige så meget 1984-filmen blev rost og omtalt, blev den her sablet ned. Hvor den tidligere film viste, hvordan man kunne blive fri for pc’ens snærende bånd, viser den her bare, at man er en dum lemming, hvis man ikke vælger Apple. Det ene er sympatisk, det andet er ikke.

Apple’s lemmingfilm






2002 var dotcom-reklamernes år. De brillerede med film som ikke sjældent var lige så meningsløse, som deres forretningsmodeller. Den mest kendte er nok eTrades chimpanse:

eTrade’s chimpansefilm






Coca-Cola sluttede cirklen i 2009 med en spoof på deres 1980-film. Igen var det Pittsburgh Steelers, der kom på banen. Denne gang med Troy Polamalu

Coca-Cola Zero med Mean Troy





Er det fremragende reklame?

Med et ord: Ja. Super Bowl-reklamerne er tit overproducerede monstre, hvor den enkle og gode idé baseret på en rigtig indsigt ofte må vige pladsen for slapstick eller tomme special effects. Men det gælder for langt de fleste film, at de bliver imødeset med spænding, diskuteret og tiljublet eller haglet ned af publikum. Og hvilke andre reklamefilm vækker bare tilnærmelsesvis sådan en opsigt?

Min egen favorit fra nyere tid er ubetinget Google’s 2010 film Parisian Love, der skal vise, at giganten også har en menneskelig side.

Google’s Parisian Love






Naturligvis blev den hurtigt parodieret i et utal af versioner. Her er den første. Imens kan man jo tænke over, at reklamefilmenes banemand, annoncegiganten Google, kaster sig ind i kampen om Super Bowl-seernes gunst.






Søndagens reklamer

Reklamesekunderne er for længst udsolgt og filmene er skudt. På søndag står kampen så mellem de store annoncører. I år er det især bilmærkerne, der fyrer den af. Men selvfølgelig er de gamle kendinge der også: Budweiser, Coca-Cola, Pepsi og naturligvis GoDaddy.com, der har gjort det til en strategi at få afvist og censureret deres film.

Måske er det derfor, de i år har smidt en teaser for deres kommende reklamefilm ud i æteren.

Teaser for GoDaddy’s film






Ja, du læste rigtigt. En teaser, ikke for et produkt, men for en reklamefilm. Så store er Super Bowl-reklamerne blevet. Se med på søndag. I pausen mellem reklamerne kan du jo sætte kaffe over og få dryppet af.

Holger Wilcks

Jeg er marketingchef med 17 års erfaring i at skabe forretningsresultater gennem kommerciel kreativitet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *