Clap along if you feel like happiness is the truth
Because I’m happy

 

Pharrell Williams kæmpehit Happy var mere end bare den bedst sælgende sang i 2014. Den blev et globalt kulturfænomen, som blev brugt og misbrugt af X Faktor-finalister, i reklamefilm og af Jimmy Fallon i en instrumental duet mellem ham som Vladimir Putin og Sarah Palin som nærmest normal.

 

Det er ikke ringe klaret af et nærmest klassisk soultrack. Hvis sangen har en genistreg ligger den i simpliciteten og den enkle glæde. Her er noget, vi kan lære af som markedsførere. Det er på tide af lægge den overdrevne forsigtighed til side og få glæden ind i vores kommunikation.

Nogle brands – som fx Innocent – har bygget hele deres position op om glæde. De griber hver en mulighed for at give kunden et smil på læben. Om det så er i varedeklarationen.

Innocent varedeklaration med glæde

 

Eller i bunden af en karton.

Innocent karton med glæde

 

Vi skal ikke bare kopiere Innocent, vi er en seriøs virksomhed, kunderne forventer kvalitet af os”, der er mange indvendinger mod at slippe den stive corporate facade og slå sig lidt mere løs. Og ja, alle virksomheder skal ikke være som Innocent. Men mange kan lære af dem – og af Pharrell Williams’ Happy.

For det værste et brand kan blive mødt med er ikke et skeptisk løftet øjenbryn over en lidt for frisk tone. Nej, den værste og også mest almindelige reaktion et brand oplever er ligegyldighed. Ud fra et velment ønske om at virke professionelle bliver annoncørers kommunikation hurtigt så renset for menneskelighed, så den bliver overset.

Vores markedskommunikation konkurrerer ikke bare med alt anden reklame derude. I kampen om opmærksomhed konkurrerer den i endnu højere grad med tv-programmet, den knurrende mave og de grædende børn. Skal vi klare os i dén kamp, skal vi ikke bare informere. Vi skal indse, at vi står med mere end bare det ene ben i underholdningsbranchen og handle derefter!

 

Start ugen med lidt glæde

Du har hørt mantraet med, at det skal være sjovt at gå på arbejde, ikk’? Godt, så gør noget ved det allerede nu og indkald kollegerne til en brainstorm om at få smilet ind i jeres kommunikation.

 

  1. Troml de gode, kreative og sjove kolleger sammen.
  2. Tegn kunderejsen. Hvor, hvordan og hvornår kontakter I kunden?
  3. Kig på hvert enkelt punkt: Hvordan kan I bane vejen for et smil her?
  4. Prioriter de 2-5 punkter I kan ændre på hurtigt med størst effekt.
  5. Start et pilotprojekt og test, test, test.

 

God mandag!

 

Hvad er 3xM?

Mandag, Musik og Markedsføring er et lille indspark til at kickstarte arbejdsugen. Mandag morgen får du god musik og en markedsføringlektie, vi kan drage af den. Så sæt hovedtelefonerne på og lad dig inspirere – og kan du lide, hvad du læser eller hører, så efterlad en kommentar!


Holger Wilcks

Jeg er marketingchef med 17 års erfaring i at skabe forretningsresultater gennem kommerciel kreativitet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *