Klumme i Børsen

Dansk erhvervsliv bør omfavne de fordele, som EU’s kommende reguleringer af de digitale markeder byder på

Danske Annoncører og Markedsførere (DAOM) går normalt ind for selvregulering af markedsføring og for, at danske virksomheder selv er de bedste til at holde orden i eget hus. Det er nødvendigt, fordi der skal indsigt og viden til for at kunne manøvrere i marketings hurtigt skiftende landskab af medier, reklame og teknologi.

Selvregulering virker. Danske annoncører har f.eks. gennem deres forening aftalt standarder, som sikrer, at børn ser mindre markedsføring for usunde fødevarer og læskedrikke, og at mindreårige ikke ser annoncer for alkohol. Sker der overtrædelser, falder hammeren gennem hurtige afgørelser i f.eks. Alkoholreklamenævnet, hvor virksomheder, offentlige myndigheder og forbrugerrepræsentanter arbejder sammen om håndhævelsen.

Vi adresserer også erhvervslivets og forbrugernes bekymringer om digital tryghed. DAOM lancerede i år sammen med kollegerne i Finland og Sverige et initiativ, der skal skubbe digitale platforme og den bredere marketingbranche i retning af at implementere nye globale standarder og ansvarlighedsmekanismer, som skal stoppe finansiering af skadeligt indhold gennem annonceindtægter.

Selvregulering har fejlet

Danske virksomheder har de sidste 75 år vist, at de gennem deres annoncørforening har en robust erfaring med at fastsætte danske og europæiske standarder i tæt samarbejde med medier, bureauer, forbrugere og offentlige myndigheder og lovgivere.

Men helt ærligt. Selvregulering har fejlet, når det gælder det digitale annoncemarked. Det ødelægger vores mulighed for at blive bedre markedsførere, det påvirker vores virksomheders omdømme, og vigtigst af alt kan det ende med at skade samfundet.

At tage de digitale udfordringer op og genopbygge et digitalt økosystem, der fungerer for alle, kræver en anden tilgang. Vi er nødt til at kombinere den selvregulerende indsats med international lovgivning.

EU-Kommissionens forslag til løsninger – Digital Services Act (DSA) og Digital Markets Act (DMA) – skal imødekomme forbrugernes bekymringer om onlineannoncering og skabe et mere konkurrencedygtigt marked for digital annoncering.

Selvfølgelig er det ikke alle i medie- og reklamebranchen, der ser på regulering på samme måde, og der er da også dele af forslagene, som vil være til stor skade for virksomheder, forbrugere og internettet, som vi kender det.

Men ser vi på fakta, er det indlysende, at det er i annoncørernes og samfundets interesse at have et mere reguleret digitalt reklameøkosystem.

Brug for bedre regulering

For borgerne er i stigende grad bekymrede over deres digitale sikkerhed – især når det gælder virksomheders indsamling og brug af personlige data. En europæisk undersøgelse af forbrugertillid viste f.eks., at 62 pct. af forbrugerne vil tage afstand fra en virksomhed, hvis den kommunikerer på en måde, som er for personlig, selvom data blev indsamlet på en lovlig måde.

Derfor bør dansk erhvervsliv aktivt støtte de store dele af både DSA og DMA, som alle vil have glæde af, mens vi hjælper beslutningstagerne i Bruxelles med at undgå ødelæggende fejltagelser.

Bedre regulering kan forsikre danskerne om, at erhvervslivet rent faktisk arbejder med deres interesser for øje. Større gennemsigtighed kan forsikre om, hvorfor forbrugere ser annoncer, og hvilke data der bruges om dem, vil være til alles fordel.

Digital ansvarlighed

Strammere regler vil tvinge digitale platforme til at tage mere ansvar for det indhold, de distribuerer, reducere den potentielle skadevirkning på samfundet og sikre, at marketingbudskaber ikke længere understøtter og finansierer skadeligt indhold, der er skabt og delt af skruppelløse aktører.

Disse regler er nødvendige og afgørende for at håndtere de grimme sandheder i den digitale økonomi, som selvregulering ikke kan bekæmpe alene. Derfor støtter DAOM grundlæggende Digital Services Act og Digital Markets Act, og vi byder mere regulering velkommen. Men det skal ske uden at demontere hele det økonomiske fundament, som internettet hviler på.

Vi er derfor arge modstandere af at forbyde målrettet digital markedsføring, som dele af EU-Parlamentet har foreslået. Det er en uigennemtænkt løsning, som vil skade samfund, forbrugere og erhvervsliv. Så vi vil samarbejde med beslutningstagere for at forbedre reglerne i DSA til glæde for alle parter. Det er på tide at kæmpe for løsninger, der kan resultere i mere digital ansvarlighed og reel gennemsigtighed.