Kig godt på den her figur. For det er her, du og din virksomhed finder nøglen til fremtidig vækst. Du skal bare gøre alt anderledes.

den demografiske guldmine

Du har allerede hørt om det seismologiske skift i befolkningssammensætningen. ”Ældrebyrden”, kalder vores politikere det, når de bekymret taler om, hvor fremtidens plejepersonale skal komme fra. Dem om det. For den enes ældrebyrde er den andens mulighed.

Et voksende og købestærkt marked

Gruppen af danskere på 60 år eller mere er ikke bare en af de mest købestærke. I løbet af de næste 15 år er det også den hurtigst voksende. På bare 10 år bliver der 15 % flere med langt større krav og forventninger end generationen før dem.

Fremtidens +60-årige lever længere og bedre end nogensinde før. For virksomheder betyder længere levetid også længere købetid, så det grå segment bør være centralt i enhver marketingstrategi. Men det er det få steder i dag, så hele markedet er én stor åben dør af muligheder.

Den helt store vækstmulighed ligger nemlig ikke bare, at markedet bliver større. Nej, den ligger i at markedsandelene er lige til at plukke, fordi hele segmentet er undermarkedsført. Ja, det er nu et ord.

Advertising clutter? Ikke her!

Den ældre målgruppe er længe blevet ignoreret, fordi marketing som fag er smaskforelsket i ungdommen. Tænk bare på de mange bilkoncepter målrettet unge, der har måttet lukke igen fordi, surprise, surprise, købekraften og -viljen ikke er der. Brug for et eksempel? Se hvad der skete for Scion.

Vidste du for eksempel, at forbløffende mange ældre kvinder slås med for korte og ufleksible sener i fødder og tæer? Derfor tyr de til løbesko. Markedsmuligheden er, at de fleste kicks er designet af og til en 25-årig i stumpede bukser med en lillebitte orange tophue, en hang til MDMA i weekenden og en alt for stor samling af japanske figurer i plast, hvilket de også er.

Hvad med et par sneaks designet til ældre kvinder? En sko, der ikke råber, men er pæn og let. Let fordi, som enhver der har brugt bare lidt tid på et kræmmermarked ved, er den letteste sko også den, ældre kvinder flokkes om og løfter med kendermine, inden de griber til MobilePay.

Den smule markedsføring, der er rettet mod ældre, er også over en bred kam enten ineffektiv eller direkte fornærmende og nedladende. Hvornår har du for eksempel sidst set en ældre mand i en reklamefilm, der ikke enten er en latterlig figur eller en bedstefar med et ben i graven og et barnebarn på det andet?

Heldigvis for det. For det betyder, at en fremsynet markedsfører som dig kan være først med markedsføring til ældre, der tager målgruppen alvorligt. Spørg de 30-årige på dit reklamebureau, om de ikke kan hjælpe. Eller bedre: Find et bureau, der specialiserer sig i den ældre målgruppe. Det findes desværre ikke i dag, men nu er idéen der. Gad vide, om jeg bør gribe den selv?

Læg en ældrestrategi i dag

Har du tænkt over, at personer over 50 eller 60 år også går gennem flere forskellige livsstadier, efterhånden som de ældes? Og har du tænkt over, hvordan din virksomhed kan få en rolle i de skift? Når først du har forstået det, er der ikke langt til udvikling af strategi, produkt og markedsføring, så I også kan blive en del af den demografiske guldmine af ældre.

Jeg hjælper gerne med analyser, workshops og ideer til, hvordan I får skabt resultater gennem bemærkelsesværdig kommunikation og en effektiv ældrestrategi.