Hvordan bliver gode specialister til gode ledere?

Mit første job var på reklamebureau. Det var her, jeg første gang stødte på et fænomen, der også er udbredt i mange andre brancher: Specialisten, der på grund baggrund af sin faglige dygtighed bliver forfremmet til personaleleder og fejler spektakulært.

Det er sjældent personen, der er problemet. Det er forudsætningerne. At være branchens stærkeste specialist kræver ét sæt af kompetencer; at lede kræver et helt andet. Alligevel ryger vi stadig i de samme fire faldgruber, som jeg observerede for mange år siden:

1. Skiftet fra ”jeg” til ”vi”. Som specialist bliver man målt på egne leverancer. Som leder bliver ens succes defineret af andres resultater. Det kræver en mental omstilling, som vi ikke kan forvente, at alle har omtanke og selvindsigt nok til at foretage.

2. Kritiske bløde færdigheder skills mangler. Det dygtige røvhul kan ødelægge en organisation – og i endnu højere grad, når hun går fra at være en specialist, man kan afskærme, til at være en leder, der skal skærme andre.

3. Balancen mellem frihed og styring. Tidligere specialister har en naturligvis tendens til at fokusere på detaljen i stedet for at tegne rammerne, sætte retningen og beskytte teamets autonomi. Ledelsen bliver til mikromanagement.

4. Manglende ledertræning. Alt for få ledere får træning i coaching, kommunikation og personalestyring, inden de sætter sig i chefstolen. Der er stadig en naiv tro på, at ledelse er en medfødt evne, der nærmest per automatik udfolder sig i kølvandet på en udnævnelse.

Så hvad kan virksomheder gøre?

Tre ting. Skab parallelle karrierespor, hvor eksperter kan avancere uden at blive ledere. Invester tidligt i lederudvikling – helst før personen får personaleansvar. Og beløn ikke kun output, men også evnen til at løfte andre.

Pointen er, at vi skaber dårlig ledelse, når vi blindt forfremmer specialister til ledere uden at give dem de rette værktøjer. Derfor er det vigtigt allerede tidligt i en rekrutteringsproces at få afklaret, om den nye kollega måske også på sigt skal være ny leder.

Når jeg hjælper virksomheder med at finde de bedste specialister inden for marketing, indgår lederevnerne og lederforudsætningerne altid i overvejelserne. Sådan er jeg med til at sikre, at gode specialister også bliver gode ledere.

Læs mere her: